Odiseea – povestea unei călătorii sprâncenate, partea a V a

(Nausicaa, de Frederick Leighton, 1878)

“Patient Ulysses stood a while at gaze,

But, having all observed, made instant pace

Into the court; where all the peers he found,

And captains of Phaeacia, with cups crown’d,

Offering to sharp-ey’d Hermes, to whom last

They us’d to sacrifice, when sleep had cast

His inclination through their thoughts. But these

Ulysses past, and forth went; nor their eyes

Took note of him, for Pallas stopp’d the light

With mists about him” (Homer, 2002, p.137)

Fără să se grăbească, Ulise măsură dintr-o cătare

Grandoarea palatului feacilor, și nu-i fu a mirare

Când îi găsi închinând în cinstea lui Hermes o cupă de vin,

Mizând pe ajutorul acestuia la fiecare cotitură de destin.

Ulise le cântări cuvintele de la distanță,

Ascuns privirilor de al Atenei văl decupat din ceață.

Poseidon-răzbunătorul află că frumoasa Calypso a primit ordin să-i dea papucii Odiseului și-l bate a furtună până din plută nu-i mai rămâne decât o cioată. Scapă mult încercatul, încins cu o eșarfă-colac de salvare, primită în dar de la nimfa Ino. E aruncat de ape pe țărmul stâncos al feacilor, unde tot Atena îi e far și călăuză, lăsându-l în brațele somnului când abia de mai putea să-și drămuiască din suflare. Dă peste el, gol și rușinat, copila regelui, Nausicaa. Tot Atena săraca a trimis-o și pe fată să spele bulendrele familiei, la râu, probabil mare parte din servitori stăteau la țigări și la cafele și nu îndrăznea nimeni să-i deranjeze pentru orice fleac. Încă de pe atunci sindicatele se hrăneau cu  cozonac.

Ulise dă dovadă de atât de mult bun simț că, practic, mi se rupe inima. Dintr-o dată se răscolesc în el valorile familiale, purtarea lui fiind aproape de neînțeles pentru cititorii de astăzi.

„În fața nesiguranței impresiilor și a părerilor despre lume, cugetul vrea să cunoască. Singura deosebire între cugetul antic și cel modern va fi că, în primul, spiritul nu se afirmă ca atare în fața lumii. Dar, și într-o parte și în alta, nesiguranța externă va fi depășită prin cunoaștere. Nu numai prin cunoaștere, însă: și prin comportare.” (Noica, Humanitas, p.58)

Ce traume și forfote interioare ne-au dezbrăcat și de un rând de piele și de caracter? A ajuns până și Diavolul să se scârbească de lipsa noastră de rezistență la tentație. Ce i-a mai rămas de făcut? Ce să faci cu o mare de plictiseală umană în care nici  peștișorul de aur nu te mai surprinde? Mulți îl așteaptă să împartă pomeni și dregătorii, precum și ceilalți visează, nimeni nu ia însă seama la semne. Ne îngropăm de unii singuri, în propria noastră mizerie. Până și în iad focurile Gheenei mențin o oarecare stare de curățenie. Cruciații Raiului se tem de foc și de dezlegări de cuvinte încrucișate. Dar ce e Soarele? Ce suntem noi fără el? Vai de tristețea noastră!

Mă alint într-un fragment din „Cântecul focului”, un poem al atât de bogatului Lucian Blaga:

“Rareori numai, sfârșitul nu e cenușă.
Cât e întinsul şi-naltul luminii,
Dumnezeu singur arde suav câteodată prin tufe
fără de-a mistui. El cruță şi mângâie spinii.
Altfel noi ardem, iubito. Altfel ne este ardoarea.
Cât e întinsul, cât e înaltul,
noi ardem şi nu ne iertăm,
noi ardem, ah, cu cruzime-n văpăi
mistuindu-ne unul pe altul.”

Demnitatea e atât de simplă – a iubi și aer, și apă, și pământ, și foc. Fără să ne pese.

Bibliografie

Homer, “The Odyssey”, Wordsworth Classics, 2002, p.137

Noica, Constantin, “Pagini despre sufletul românesc”, Humanitas, 2014, p.58

Lucian Blaga, „Cântecul focului”

http://www.poezii.md/poet/lucian-blaga/cantecul-focului/


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.